Når du som medarbejder bliver tilbudt en løn, vil det ofte være i form af en bruttoløn. Din bruttoløn er det beløb, du og din arbejdsgiver har aftalt, før der er blevet trukket skat og andre fradrag. Men din nettoløn er den løn, du modtager efter alle skatter og andre fradrag er blevet trukket fra din bruttoløn.
Din nettoløn er altså det egentlige beløb, der bliver overført til din bankkonto hver måned. Det er det beløb, som du skal bruge til at betale dine regninger og leve af. Derfor er det vigtigt at vide, hvor meget du rent faktisk tjener efter skat, og hvad du kan forvente at have til rådighed hver måned. Altså hvad din nettoløn er.
På den måde kan du budgettere og planlægge dine udgifter og sikre, at du har penge til det, du har brug for.
Når du modtager din lønseddel, kan det være en god idé at undersøge, hvor meget du har betalt i skat og andre fradrag, og hvad din nettoløn er. Der kan altid ske menneskelige fejl. Så hvis du ikke mener, at din nettoløn stemmer overens med det, den skal være, så skal du reagere.
Hvis du skal forhandle løn, har jeg skrevet en guide om lønforhandling, som du kan finde her.