Sociale kompetencer hjælper dig i din jobsøgning

Sociale kompetencer: Sådan bruger du dem i din jobsøgning

Dine sociale kompetencer er vigtige, når du er på jagt efter dit næste job. Eller måske dit første job! Rigtig mange arbejdsgivere ansætter nemlig på baggrund af kemi og personlighed, og her er det altså vigtigt, at du har nogle sociale kompetencer, som får dig længere foran i køen.

Det vil aldrig være sådan, at du bliver ansat kun på grund af dine veludviklede sociale kompetencer. Men det kan sagtens være, at du kan slå nogle, der er lige så gode eller lidt bedre end dig til de krav, som arbejdsgiveren stiller. Veludviklede sociale kompetencer gør det nemlig lettere for din kommende arbejdsgiver at se, hvordan du skal passe ind og udvikle dig på sigt.

Kundekontakt, at netværke, samarbejdsevner og meget andet er elementer, som du skal kunne håndtere i et moderne arbejde. Og der kommer dine sociale kompetencer i spil.

Hvad er forskellen på sociale kompetencer og dine andre kompetencer?

Når arbejdsgivere ansætter, sker det på baggrund af en helhedsvurdering. Der er altså rigtig mange faktorer, som spiller ind. Der er altid nogle ufravigelige krav, som jobopslaget stiller til dig. Skal du være læge, jamen så skal du have læst medicin. Skal du være tekstforfatter, så skal du kunne stave og skrive godt. Skal du være revisor, så skal du have styr på regnskaber. Det kan du ikke ændre på, uanset hvor gode sociale kompetencer du har.

Det er altså faglige kompetencer, som du er nødt til at have for kunne få jobbet. Dem kan du også kalde for dine kernekompetencer.

Der er også nogle personlige kompetencer, som du er nødt til at mestre. Hvis du skal være koordinator, er du nødt til at trives med selve koordineringen og at have mange bolde i luften. Hvis du er sælger eller konsulent, skal du være god til at præsentere skriftligt og fysisk. Hvis du skal være designer, skal du nok være kreativ. Hvis du arbejder med IT, skal du have nogle specifikke IT-kompetencer, og så videre.

Der kan hurtigt opstå et overlap mellem dine personlige kompetencer og dine sociale kompetencer. Det er også klart, da mange af dine sociale kompetencer kommer til udtryk igennem din personlighed.

Og du behøver som sådan heller ikke at have en komplet opdeling i mellem de to. Det kan du ikke. Du skal bare forstå, hvordan dine sociale kompetencer kan hjælpe dig med din jobsøgning. Men for din egen skyld vil det være godt at få overblik over dine kompetencer – faglige som personlige – og derfra kan du også spotte dine sociale kompetencer. Når du har det overblik, kan du passende bruge dem til at lave et kompetence-CV, som du efterfølgende kombinerer med et kronologisk CV. På den måde kan du lave et rigtig godt CV med dine evner og erfaringer.

Sociale kompetencer er noget, du skal bruge i mange sammenhænge i dit arbejdsliv. Og udenfor.
Sociale kompetencer er noget, du skal bruge i mange sammenhænge i dit arbejdsliv. Og udenfor.

Hvad er sociale kompetencer, og hvordan bruger du dem i din jobsøgning?

Som sagt er der et overlap mellem dine sociale kompetencer og dine personlige kompetencer. Men jeg prøver alligevel at skelne og kun snakke om sociale kompetencer her, og hvordan du kan bruge dem i din jobsøgning.

Herunder kan du se en liste over nogle udvalgte sociale kompetencer.

  • Empati
  • Udadvendt og åben
  • Selvbevidst og situationsfornemmende
  • Løsningsorienteret og positiv
  • Samarbejdende
  • Lederevner
  • Nærværende og tillidsvækkende
  • Serviceminded og kundeorienteret – evnen til at sætte sig i andres sted
  • Selvstændig
  • Netværks- og relationsopbyggende

Ovenfor kan du se nogle af de mest gængse sociale kompetencer. Altså evner, som er vigtige, når du skal bevæge dig rundt i sociale sammenhænge i dit arbejde, eller når du netværker. 

Det er altid godt at være empatisk. Både overfor din arbejdsgiver, dine kollegaer og kunder. Det er generelt en vigtig menneskelig egenskab, så empati er bestemt ikke kun begrænset til snakken om sociale egenskaber. I en verden hvor en virksomheds omdømme ofte er meget vigtigt for dens succes, dur det ikke, at den bliver repræsenteret af usympatiske og ikke-empatiske ansatte. Derfor kan du nemt blive valgt fra, hvis du ikke er empatisk. 

Apropos at blive valgt fra: Jeg har både skrevet en guide om, hvordan du håndterer afslag på din jobansøgning, og hvordan du håndterer afslag efter en jobsamtale.

Alt afhængigt af stillingen, kan det hjælpe dig, at du er udadvendt og åben. Hvis du ikke har meget kundekontakt eller skal arbejde i teams, så gør det ikke noget, at du mere stille og introvert. Men vil du være leder, sælger eller konsulent, er det vigtigt, at du brænder igennem. Og det gør du lettest, hvis du er åben og udadvendt.

Situationsfornemmelse og empati er nogle af de vigtigste sociale kompetencer.
Situationsfornemmelse og empati er nogle af de vigtigste sociale kompetencer.

Situationsfornemmelse er altid vigtigt

Situationsfornemmelse er nok den vigtigste sociale kompetence af alle. At vide, hvornår du skal sige hvad, og hvordan du skal sige det, er undværligt. Det er bare nemmere at skabe relationer og gode forhold, hvis du er i stand til at læse rummet og folk omkring dig. Og det er noget, din arbejdsgiver eller en, du netværker med, kan mærke med det samme.

Brok er noget af det mest negative og belastende for et team. Hvis der hele tiden er brok, når der er udfordringer, så kører folk sure i det. Derfor er det vigtigt, at der bliver ansat folk, som nyder udfordringer, er positive og samarbejdsvillige samt løsningsorienterede. Det er vigtigt, at du er det og kan vise det. Vis overskud, selv når du er presset. Det smitter.

Lederevner er naturligvis vigtige, hvis du gerne vil være leder. Men det er altså også noget, du har brug for, når du arbejder med projekter eller har brug for hjælp. At du kan uddelegere og fralægge dig et ansvar, det kan være svært. Omvendt skal du også være nærværende og tillidsvækkende, før at nogen vil give dig et ansvar. Og derfor er det vigtigt, at du besidder de sociale kompetencer, når du søger job. Det hjælper med at overbevise arbejdsgiveren.

  • Apropos jobsøgning: Her får du tre CV-eksempler, du kan bruge i din jobsøgning.

Dertil skal du selvfølgelig også være kundeorienteret og serviceminded. Det er på sin vis en samling af de nævnte sociale kompetencer, der gør dig til det. Men det skal komme til udtryk. Du skal lægge vægt på, at når du er løsningorienteret, samarbejdende, empatisk og tillidsvækkende eksempelvis, så kan du bruge det til at skabe relationer og gode forhold. Det er rigtig vigtigt for din kommende arbejdsgiver. Og det bringer os videre.

Sådan netværker og bringer du dig selv i spil med dine sociale kompetencer

Når du netværker eller knytter stærkere bånd til dine kollegaer, så er det dine sociale kompetencer, du bruger. Der er nogle historier om, at fredagsbarer er vejen til forfremmelser og bedre opgaver. Det er på sin vis rigtigt, men at du kommer godt ud af det med din chef og dine kollegaer – eller en ny person i dit netværk til et arrangement – det beviser din sociale intelligens. Og socialt intelligente mennesker vil de fleste gerne arbejde sammen med.

Det er tillidsvækkende for ledere at mærke, at du ved, hvad du skal sige, og hvornår du skal gøre det. At du kan falde naturligt ind i sociale sammenhænge og bevise dine sociale kompetencer.

Det samme er det for dem, du møder på din vej, og som du gerne vil have hjælp af til at komme i betragtning til andre stillinger. Altså dit netværk. Folk vil gerne anbefale andre, som de kan mærke, har stærke sociale kompetencer.

Derfor er sociale kompetencer både vigtige i dit arbejde og i jagten på et nyt job.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.